Comunicat per l’assetjament als mitjans lliures de comunicació

La detenció, el passat dia 3 de juny, d’un membre del grup de lahaine.org web i altre del col·lectiu fotoactivistas Ekinklik.org de la cobertura d’una acció en el context dels actes de l’aniversari de l’okupació del Gaztetxe de Iruña, el Euskal Jai, constitueix l’enèsim atac als mitjans alternatius de comunicació, aquells que no estan dirigits per cap poder empresarial, i que ens apropen una realitat que els grans mitjans s’entesten a amagar.

CapturaSi bé aquesta repressió no és nova, en els últims temps assistim a un notable increment de l’assetjament i criminalització a aquests mitjans.

Exemples d’això són:

- L’atac dels Mossos d’esquadra a la redacció de la Directa.cat amb agressions a periodistes i el trencament de vidres del seu local durant els successos de Sants a finals de maig.

- El tancament de la web BurlataHerria.org per part de l’Audiència Nacional, i la imputació d’un dels seus col·laboradors per “apologia del terrorisme

- La detenció del mateix company de LaHaine.org el passat 29 de març a Madrid mentre cobria la manifestació “Escac al rei”, així com l’agressió a altres 6 periodistes per evitar que gravessin la seva detenció i posterior agressió per part dels efectius antiavalots de la policia nacional.

- La imputació d’un càmera de la web Ahotsa.info que estava cobrint una “processó atea” convocada a Iruña la passada setmana santa.

- Les amenaces de l’Audiència Nacional a la web topatu.info exigint que treguin un vídeo referent a les jornades “Gazte Danbada” sota amenaces de tancar-los la web.

-La criminalització per part del diari ABC a la web Ahotsa.info en el marc de l’anomenada “operació Aranya” per informar de les detencions que s’estaven produint.

- L’assenyalament i criminalització per part del diari ABC de diversos fotoperiodistes de Madrid que posteriorment van ser detinguts per la policia nacional.

- El tancament de la web Ateakireki.com per ordre de l’Audiència Nacional, la qual es suma al tancament de l’anterior web Apurtu.org també ordenat per l’Audiència Nacional, el cas que, després de 3 anys amb la web tancada i amb un dels seus membres complint un any i mig a la presó, va ser arxivat.

-Detenció de la companya fotògrafa que cobria per LaHaine.org la Marxa d’Aturats al túnel de Guadarrama, a l’estiu de 2012.

- Detenció de 2 membres de PeriodismoHumano.com quan cobrien un salt a la tanca de Melilla.

- Detenció d’un membre de LaTele.cat quan cobria el bloqueig al Parlament de Catalunya el juny de 2011.

- Detenció d’un col·laborador de Diagonalperiodico.net mentre fotografiava una batuda d’immigrants a l’Estació de Metro de Lavapies al desembre de 2011

- Denúncia de l’ex-ministre Francisco Álvarez Cascos contra Diagonal i la periodista Ter García acusant-los d”injúries i calúmnies” per una notícia relativa al cas Gürtel.

- Així com la repressió a periodistes i fotògrafs freelance que en diverses ocasions han estat arrestats o agredits per fotografiar el que “no havien”, cosa que no només passa a l’Estat espanyol sinó en més parts del món com Colòmbia o Xile, llocs on recentment s’estan donant processos similars des dels governs per fer callar la veu dels moviments i silenciar al poble.

A aquests despropòsits cal sumar també l’anomenada “operació aranya” que de la mateixa manera busca retallar el dret de llibertat d’expressió en aquest cas a través de les xarxes socials d’internet. Considerem que aquests greus fets busquen atemorir els mitjans alternatius de comunicació i als seus components i d’aquesta manera invisibilitzar la informació que, dia a dia, tirem endavant des d’aquests mitjans.

L’esgotament del règim sorgit del 78 i la demanda de sectors cada vegada més amplis de la societat de ruptura amb aquest règim està sent contestada elevant les cotes de repressió a nivells alarmants. I una d’aquestes repressions és la que està recaient sobre els mitjans que donem una visió a la realitat que ens envolta diferent de la que ens imposen els mass-media i el seu pensament únic.

Són conscients que els nostres mitjans cada vegada tenen més lectors i constitueixen una amenaça al seu monopoli de la informació, un contrapoder enfront de la manipulació dels grans mitjans controlats per grans grups empresarials amb els seus propis interessos econòmics.

Per tot això, cridem a la societat a denunciar aquesta persecució i assetjament, i al conjunt dels mitjans alternatius a ser una pinya contra la censura i la repressió, perquè si ens toquen a un@ ens toquen a tots i tot@s.

Primers signants:

Ágora Sol Radio
Galiza Contrainfo
Eguzki Bideoak
Espacio de Comunicación Insular (República Dominicana)
“A Cuqueta de Luz” de Radio Pirineo
La Directa