Comunicat de la Comissió de Festes Majors Alternatives

Al voltant de la XIa Calçotada Popular

L’última que ens ha arribat és que l’ajuntament ens pretén fer pagar una assegurança de responsabilitat civil per poder celebrar la XIa Calçotada Popular, acte consolidat a Cerdanyola i que posa de manifest el ric entramat social de la ciutat, amb una gran participació. Aquesta obligació no és més que una nova trava a posar al cabàs de totes les eines que té l’estimat ajuntament de Cerdanyola per tallar qualsevol activitat social. El que encara no sap gairebé ningú és que l’ajuntament ja no disposa de graelles per cedir a les entitats, i aquest any hem hagut de fer-ne una nosaltres. Ens ha costat uns bons calerons, a més a més de la feina per soldar-la i el temps invertit. Ho hem fet perquè sabem que el millor per a continuar existint és l’autonomia, i si l’ajuntament ja no té graelles – potser perquè les ha venudes, de la mateixa manera que va vendre un escenari a una empresa per més tard llogar-li (en temps de Consol Pla) – ja les tindrem nosaltres per fer els nostres actes. El que és fora de qualsevol argument és que l’ajuntament, a banda de no disposar d’infraestructures per cedir, colli les entitats d’aquesta manera. El que els agradaria és que no hi hagués cap activitat que no controlessin, entenem, cap iniciativa gestada i organitzada per la ciutadania. Però no estem disposades a permetre-ho, perquè no ha de ser un ajuntament qui decideixi sobre les activitats per a les quals tenim les ganes, les energies i el dret de celebrar.

Les Festes Majors Alternatives a la plaça Sant Ramon

La setmana passada, una delegació de la CFMA es va reunir amb Santiago Cayuela, regidor d’espais, d’ICV, i amb Montserrat Montiel regidora cultura, del PSC. Durant la reunió, mantinguda el 13 de febrer, Cayuela i Montiel no es van mostrar gaire engrescades amb la proposta de cedir la plaça Sant Ramon per celebrar les 14es FMA de Roser de Maig. Al nostre parer, això no ho fan perquè hi hagi raons de sentit comú que impedeixin celebrar les festes allí (és una plaça cèntrica i equipada, peatonal i il·luminada) sinó perquè el que de veritat els agradaria és la nostra desaparició. Així ens ho demostren els arguments que van adduir: el soroll. Hem d’entendre, aleshores, que les veïnes del Turonet (on sí que hi ha actes) són sordes o no les molesta el soroll? I encara més, hem d’imaginar que la Comissió de Festes de Sant Martí gaudeix de la seva Festa, a la Plaça Sant Ramon, en absolut silenci? O això, o aquí hi ha un clar posicionament sobre quines entitats tenen dret a organitzar quines activitats i a quins espais. Aquest posicionament va clarament en contra nostra. I malauradament, no és pas nou.

L’arbitrarisme i les traves

El que aconseguirà l’ajuntament amb l’aplicació d’aquesta pressió sobre les entitats és desafavorir les relacions socials i desfer el teixit social i associatiu de la ciutat. Ja no podrem fer calçotades, ni celebrar les nostres pròpies festes majors perquè ja ho fa una empresa privada per nosaltres, i les nenes de l’escola no podran fer una castanyada a la plaça per finançar el viatge de fi de curs, perquè necessitaran carnet de manipulador d’aliments i assegurança de responsabilitat civil. És aquesta la societat que volen? Nosaltres segur que no.

Apliquen la “llei” i la burocràcia amb tota la seva força contra nosaltres, però després fan les il·legalitats amb el pressupost que els convenen i es passen les mocions per allà on més els convé. I precisament aquí és on l’ordenança de civisme adquireix el seu valor real; de bracet amb l’onada neoliberal europea que ha aixafat les bèsties de foc i les colles de diables arreu del nostre territori. A criminalitzar, a exigir, a burocratitzar, a tallar qualsevol cosa que es pugui moure sense el seu permís.

Sant Joan a la plaça Sant Ramon

Sí, aquest any celebrarem la revetlla de Sant Joan a la plaça Sant Ramon. Amb foguera. Hem parlat amb tècniques de l’ajuntament i és viable. Ara veurem quina és la seva aportació a la cultura popular, a veure si ens collen en nom d’una burocràcia que ningú ha decidit tenir, a veure què pretenen deixar-nos fer.

Considerem necessari, en l’actual context, donar a conèixer el que ens passa a nivell local perquè tothom pugui prendre’n consciència.

Aquest any sí, les Alternatives, a la Sant Ramon!

#alternativesalaSantRamon