Comunicat de premsa de la Plataforma Cerdanyola Sense Abocadors en resposta a la des-informació apareguda al butlletí municipal “Riu Sec” de juliol-agost de 2009

El butlletí municipal “Riu Sec” de juliol-agost de 2009 inclou un monogràfic sobre l’abocador de Can Planas que té un clara orientació publicitària. Falta a la veritat conscientment i reiterada en aspectes fonamentals. Des de la Plataforma Cerdanyola Sense Abocadors volem alertar de què la informació que conté no és fiable, i recomanem a les persones que estan interessades cercar informació pel seu compte o posar-se en contacte amb nosaltres. (http:/cerdanyolasenseabocadors.blogspot.com)

D’entre tota la demagògia i falta de sinceritat del nostre ajuntament volem destacar:

1. Les tres administracions implicades en l’afer de l’abocador, Agencia de Residus, Ajuntament i Entitat Metropolitana de Tractament de Residus (EMSHTR), no son cap garantia ja que de comú acord, com ara, van omplir i després van malgestionar l’abocador. Hi ha un Informe Jurídic públic que les imputa com a responsables de la greu contaminació.
  2. Aquestes tres administracions no van signar cap conveni fins que la Fiscalia de Medi Ambient no va iniciar diligències d’investigació a instàncies de la ciutadania (2006)
  3. Al 2006 ja van descartar la descontaminació i apostaren per un segellat molt parcial, de manera que la posterior tria de solucions és una fal·làcia (mentida).
  4. L’Informe IDOM (2008) és correcte en el diagnòstic però el capítol de propostes és breu i superficial, decantant-se deliberadament per l’opció triada l’any 2006: més barata i ràpida.
  5. El segellat és parcial i només inclou la superfície i la vessant nord. A més, extreuen una part insignificant de residus justament inerts, que no contaminen, i ho fan per a disposar de més sòl edificable al voltant de l’abocador.
  6. L’informe IDOM mostra uns graus de contaminació que obliguen a complir el REIAL Decret 9/2005 de sòls contaminats i, en conseqüència, a descontaminar (no tapar). Davant d’això les administracions incompleixen la Llei.
  7. Els processos participatius que esmenta la revista són inexistents. L’actitud de l’Ajuntament és d’absolut menyspreu cap a la ciutadania interessada en aquest tema, posant-nos impediments en l’accés a la informació. L’equip de govern actua d’esquenes a la ciutadania tret de donar-nos l’informe IDOM després d’anys de reivindicar l’accés a la informació a la que tenim dret per Llei. Ha arribat a l’extrem de censurar un acte de divulgació científica relacionat amb la salut pública i el medi ambient prohibint, en comptes de recolzar, un acte on un reconegut oncòleg de València ens havia de mostrar els perills tòxics enterrats a Can Planas.
  8. Finalment,denunciem el malbaratament de diners públics amb fins propagandístics en el “Riu Sec”, per comptes d’informar d’una manera sincera, objectiva, contrastada i fiable.